Reklama
 
Blog | Jan Orna

Šumava_2012

 

Zahřmělo a náhlý větrný poryv zamával záclonou v otevřeném okně. Do pokoje začaly padat první dešťové kapky a v okamžiku začala prudká šumavská bouřka. Vzbudilo mě to a všiml jsem si, že hodiny ukazují čas 3:33:33. Zavřel jsem okno. Píše se 21.srpen 2012.

O čtyřicetčtyři let dříve 

Do atmosféry pražského jara, plného nadějí začalo pronikat dusno způsobované vyjádřeními našeho velkého východního souseda. V červnu 1968 přinesly noviny zprávu o velkém spojeneckém cvičení „Šumava 68“. Nikdy předtím nebyly masivní ruské síly až na naší západní hranici s Německem. V době druhé světové války tady byli Američané. Honza Vyčítal má hezkou písničku o „džípu, který znal bláto silnic z Bavor do Klatov“.

 http://www.youtube.com/watch?v=pvUq1MEmyjU 

Reklama

Můj prastrýc, který bojoval ještě v první světové válce, mi tehdy řekl: „Bude válka“.

Letní noc na 21.srpna 1968 byla na Zbirohu vlahá a klidná. Nedlouho po půlnoci mě vzbudilo volání od stolku dozorčího roty. „Rusi sú tu!“ Za svítání toho dne jsem se v maskáčích a se samopalem v rukou stal součástkou kruhové obrany zbirožského útvaru.

Nakonec to skončilo tak, jak je tady obvyklé.

Letošní srpnová vedra

sevřela do své žhavé náruče i šumavské kopce. Před výletem na kolech na Březník a na Černou horu jsem upozornil vnuka, který není ještě ani teeenager: „Pokud bude velké horko, Černou horu a Prameny Vltavy vynecháme a vrátíme se přes Lovčí skálu a Filipku“. – „Dědo, jestli tohle nedáš, tak tady nemáš co dělat!“

stoupání na Černou horu se ve třicetistupňovém vedru změnilo na cestu Saharou

Horka ve střední Evropě gradovala. V Dobřichovicích u Prahy padl český rekord: přes 40 stupňů Celsia. Na bavorském Velkém Javoru, nejvyšším kopci Šumavy, bývá v létě málokdy tepleji, než patnáct stupňů Celsiovy stupnice. Když jsme si tam vyrazili, naměřili tu neobvyklých +26C. Turisté posedávali ve stínu pod vrcholovými skalkami. Zeptal jsem se starší německé dvojice anglicky, zda si mohu přisednout. Paní mě překvapila otázkou: „Vy jste Američan?“ To se mi líbilo, nicméně jsem přiznal své češství.

Rozpálený Velký Javor

Cestou na Poledník

Po bouřce 21. srpna byl svěží a chladný vzduch a Šumava nám tak vystavila propustku k cyklistické vyjížďce na Poledník (1315 m/m).

Stavba nového pivovaru na Modravě

Výhled z rozhledny, bývalé radarové stanice varšavské smlouvy.

Oznámení o konání petice

 Požadaduje se do 20% prvních zón a „zákon který zamezí dalšímu usychání lesů“. 

Postrádám tady požadavek, aby se v žádném případě nezasahovalo do horských smrčin, kde smrk roste po tisíce let. Také chybí požadavek, aby rozkouskované první zóny byly spojeny do větších bezzásahových celků. 

Král Šumavy inkognito. 

Na tradičním cyklistickém silničním závodu neměli závodníci startovní čísla. Nebyl také k vidění žádný „peloton“, jezdci startovali podle vlastního uvážení v průběhu jedné a půl hodiny.

Důvod je prozaický: Policie nepovolila konání cyklistického závodu na Šumavě. Cyklisté se tak oficiálně zúčastnili „cykloturistické akce“.

Samozřejmě se závodilo a nový systém umožnil různé taktické varianty. 

 U Rankla – občerstvovací stanice na 100. km (závod se jel na 250 km).