Reklama
 
Blog | Jan Orna

Stavařská čeština.

Dnešní zápisek není o hovorové češtině, o hantýrce a vulgarizmech používaných na stavbách, ale o její písemné formě používané v zápisech a technických zprávách. Někdy je to suchopárné čtení, oživení by mohlo přinést používání bloggerské češtiny.

Porovnejme příklady zápisů z porady vedení stavby.

 Klasická čeština:

Výstavba přístupové komunikace.Firma Skalák zajistí odtěžení kamenitého valu v termínu do konce tohoto týdne. Odpovídá stavbyvedoucí F. Hrabák.Firma Betonové inženýrské stavby (BIS) provede do poloviny příštího týdne konstrukční vrstvy vozovky. Projekty byly zástupci firmy předány na dnešním kontrolním dnu. Za splnění termínu prací odpovídá stavbyvedoucí L. Kamínek. Obrusné živičné vrstvy provede v závěru příštího týdne firma Černý asfalt. Odpovídá stavbyvedoucí Z. Černík.  

Reklama

Tentýž zápis v bloggerském formátu:

 Výstavba přístupové komunikace.Pro Skaláka: Ty megabalvany z cesty je třeba okamžitě odstranit. Franto, chystej mašiny!Pro BISku: Láďo, po neděli válcujete štěrky. CD s informacemi jsi dostal dnes. Pro ČA: Zdeňku, připrav na čtvrtek finišer a válce, balíte tu naši cestičku.  

Postupně je možno zavést stažené tvary: nejprve předložku pro nahradit předložkou to. A potom 2. Takže pro BIS…to BIS….2 BIS. A čekat jak budou partneři reagovat. Je třeba se připravit na počáteční nepochopení: „Ty vole, cos nám to poslal za zápis? U tebe je biska dvojka? A vy jako ste jedničky, vy ovládáte obor, co!?“  

Nějaký ten znak se dá ušetřit i v ukazovacích zájmenech: 10, a plzeňáci dokonce 2 10. 

Přemýšlím o tom, jak rozšířit užívání takové češtiny na našich stavbách. Mohl by to vyřešit pilotní projekt – s několika dalšími stavaři si začneme vyměňovat korespondenci v bloggerském formátu o virtuálních stavbách. Na těchto stavbách můžeme přitom řešit nejrůznější problémy a dojít k neočekávaným řešením. Vezměme si vnější silniční okruh kolem Prahy: nějak se to zadrhlo. Ve hře jsou dvě varianty trasy – jedna s mostem přes Vltavu u Přírodní rezervace Draháň, druhá překračuje Vltavu až za Roztoky. Rozhodování o výběru se táhne roky.  

My máme jedinečnou  možnost postavit obě varianty současně. Do projektu se mohou postupně zapojit také projektanti, ekologové a další profese. Začnou vznikat celé virtuální technické dokumentace. Přitom ale na nás bude číhat jedno úskalí. Abychom totiž nepropadli řešení svých pomyslných stavebních problémů natolik, že bychom přestali stíhat práci na těch opravdových stavbách. To by potom mohla být nová psychiatrická diagnóza. A šance dostat publicitu na blogu primáře Nešpora.

 

 Také si musíme dávat pozor, aby se tato naše virtuální zábava nedostala nějakým popleteným mailem až na Ředitelství dálnic. Tam by to mohlo způsobit poprask. A potom by se to mohlo dostat až k Č. s vysokým postavením. A to už by žádná sranda nebyla. Anebo naopak právě byla.