Reklama

Blog | Jan Orna

Tour de Brdy.

Nazdar bikere! Dnes projedeš na horském kole oblast centrálních Brd v prostoru tamějšího „Vojenského újezdu“.

Vyjížďku odstartuješ v Jincích, na severním okraji obce odbočíš na silnici do Ohrazenic. Po chvíli projedeš kontrolním bodem se závorou a budeš pokračovat po silnici, která zde mírně stoupá. Po dalších pár kilometrech jízdy se dáš na křižovatce lesních cest doleva a pojedeš dál kolem hájovny Krejčovka mírně zvlněným terénem jižním směrem. Necháš za sebou zříceninu hradu Valdek i křižovatku „Na Hlíně“ a po dalších zhruba šesti kilometrech (silnice zde vesměs vede vysokým jehličnatým lesem, povrch je živičný) se ocitneš na úpatí stoupání na nejvyšší brdský vrchol Tok (865 m).

Stoupání po úbočí Toku zdolává silnice řadou serpentin, povrch je zde tvořen dlažbou. Nevšímáš si orezlé tabule s nápisem „nevstupovat – dopadová plocha raket“, protože podle patiny povrchu silnice sem v posledních desetiletích žádná raketa nedopadla.

Vlastní vrcholek Toku je velmi plochá kupka, vzdálená několik set metrů od silnice, takže vrcholku věnuješ pouze letmý pohled a pojedeš dál vstříc další, tentokrát velmi romantické pasáži – klesání údolím vedoucím po úbočí vrchu Koruna (831 m) na Tři trubky. Na konci klesání je několik křižovatek, zorientuješ se tady podle mapy a budeš pokračovat směrem na „Padrťské rybníky“ (přejedeš přitom z mapy „Brdy a Rokycansko“ do mapy „Brdy – Třemšínsko“).

Reklama

Projedeš kolem tankodromu u Padrtě a Padrťské rybníky objedeš po jejich západním břehu. Až sem jsi jel stále po asfaltové silnici, posledních pár kilometrů jízdy ve vojenském újezdu vyřešíš jízdou po lesních průsecích, které tě přivedou na silnici č.19 v úseku Rožmitál pod Třemšínem – Spálené Poříčí, nedaleko od Teslínů. Stará cesta spojující samotu Padrť s osadou Teslíny totiž nebyla posledních osmdesát let používána, zarostla býlím a vysokou travou, konstrukci vozovky místy pohltilo hluboké bahno a v současnosti je částečně neprůchodná.

scan0027_r_res.jpgPokud budeš mít síly a chuť dále pokračovat, vyjedeš z Teslínů do veřejnosti přístupné části Brd. Budeš pokračovat kolem loveckých chat Roubenka a Moricka až na křižovatku „Dlouhá“ (680 m/m), kde odbočíš doprava. Po několika kilometrech jízdy brdskými lesy vyjedeš pod Chynínem na silnici, která tě v příjemných táhlých klesáních přes Radošice a Mladý Smolivec přivede do Lnář (450 m/m).

Po jízdě dlouhé přibližně šedesát kilometrů se můžeš na břehu Veského rybníka osvěžit dobrým pivem, které zde točí v útulné hospodě „Přístav“. V květnových dnech je na její střeše vyvěšena americká vlajka – hospodský ji tam dává od roku 1990 každoročně na počest osvobození města Lnáře americkou armádou v roce 1945.

Popsaná oblast je zobrazena v mapách vydaných Edicí českých turistů, mapy č.34 „Brdy a Rokycansko“ a č.35 „Brdy – Třemšínsko“.

Nejnižší a nejvyšší místo: Jince – 350 m/m, vrchol stoupání na Tok – 820 m/m.

Abys mohl takovou trasu v Brdech legálně projet, je nutná ještě maličkost – aby Ministerstvo obrany příslušně rozšířilo seznam veřejně přístupných cest ve vojenském újezdu. A snad ještě i zajistilo rekonstrukci staré cesty z Padrtě na cyklostezku, abys v závěru nemusel na lesní průseky.

Foto na perexu: Tank lnářské posádky U.S. Army na louce u vesnice Řiště v květnu 1945.