Reklama
 
Blog | Jan Orna

Plovoucí mosty a štíhlá AČR.

Vojenští páni chtějí být odedávna připraveni na stavbu mostů.

Po zrušení „Ženijního vojska“ se tisíce tun ženijního materiálu přesunulo do civilního sektoru.

acr2_.jpg

Montážní pilíře na tomto obrázku byly součástí armádní výzbroje, dnes jsou používány ve stavebnictví. Leckterý bývalý vojenský ženista s nimi dnes pracuje v pozici stavbyvedoucího.

Reklama

Náhradní přemostění vodních toků.

V případě válečného konfliktu by potřebné přechody českých a moravských řek namísto zničených konstrukcí zajistily pontonové mosty. Plány jsou vypracovány, místa vytipována a materiál uložen ve skladech. Protože kapacita ženistů štíhlé české armády na takový úkol nestačí, počítá se s tím, že tyto plovoucí mosty postaví velké stavební firmy.

Kdo to nacvičí?

Vytypovaní stavbyvedoucí absolvovali před časem školení, na kterém pod vedením vojáků, ženistů z povolání, cvičně stavěli pontonové mosty. Věc má ale jeden háček. Pontony typu „PMS“, to jsou ty, které se atraktivně shazují z podvozku aut rovnou na řeku, vyžadují řádně vycvičenou obsluhu. Práce s nimi dává totiž příležitost k vyrobení řady typických a nebezpečných chyb. Dříve s nimi po dobu dvouleté základní služby cvičili „záklaďáci“ pod vedením vojáků z povolání. V současnosti absolvovali týdenní kurz pouze stavbyvedoucí a výcvik „mužstva“ se nekoná.

Byl jsem jedním z účastníků kurzu. Po jeho absolvování jsem zaslal na příslušné místo dopis, jehož podstatnou část zde cituji:

„Na školení … byly první dva dny věnovány teorii a praxi plovoucích mostů SMS. Most tohoto typu se má stavět dle výše uvedeného projektu. Jedná se o montáž prvkového mostu (vodní hladina má funkci hlavního nosníku, pontonové čluny příčníků, na ty se upevňují podélníky, dále mostiny a obrubníkové nosníky). Taková montáž je obdobná jako u běžných stavebních činností.  …

 … Další tři dny kurzu byly věnovány výcviku se stavbou mostů PMS. Tyto pontonové mosty (shazované na hladinu přímo z nákladních vozidel) jsou konstruovány pro rychlé nasazení. Při jejich sestavování a montáži jsou užívány různé rychloupínací prvky, přičemž při případném neodborném postupu hrozí poškození pontonů a zranění či usmrcení obsluhy. Pokud bychom měli budovat mosty  tohoto typu, je podle našeho názoru bezpodmínečně nutné, aby všichni dělníci, kteří budou s mosty PMS pracovat, absolvovali kompletní výcvik v rozsahu minimálně jednoho týdne.“

 

Dopis zůstal bez odpovědi.

 

Zpráva z  teletextu ČT.

 

Ministerstvo obrany v příštích dvaceti létech pokládá za málo pravděpodobný masivní konvenční útok na členské státy NATO včetně Česka. Nejpravděpodobnější formou nasazení je účast v operacích mimo území ČR – zahraničních misích a humanitárních akcích.